Möte med min granne Jerry Lindahl, 16:31

Jerry Lindahl kliver in på kontoret och presenterar sig. Han luktar alkohol. Vi småpratar lite, som man gör. Han berättar att han varit och provat öl i 106.7 Rockklassiker tidigare på förmiddagen och jag frågar hur det hade gått med hans senaste bok. Sen byter vi visitkort och märker att vi är grannar. Inte "Nej men vad roligt vi går ju av vid samma tunnelbanastation"-grannar. Utan grannar i den benämning att utan större svårighet skulle kunna kasta in en sten i hans vardagsrum från mitt fönster.

"Den här mannen kan allt om choklad och dryck", säger en kollega till mig och ger Jerry en mycket fint dekorrerad ask. "Jo, du. Tro inte att jag inte vet vem Jerry är", svarar jag för att inte verka sämre.

Han ber att få låna en sax och öppnar chokladasken mycket metodiskt. Sedan plockar han fram en intrukstionsmanual och börjar - med saxen - räkna alla de individuella chokladbitarna. "17 stycken", säger han. "Då är jag i fas." Vad det har för innebörd har jag ingen aning om. Jag funderade länge på vad det kan ha stått i den där manualen.



Sen tog han på sig kavajen och smet in för att hålla sin föreläsning.




Det här är alltså en man som vaknar på morgonen och dricker öl till frukost. Och för detta får han betalt. Han kommer undan med att röka cigarr inomhus. Det är hans jobb. Sedan provar han choklad på eftermiddagen och rundar av dagen med en gratis middag och starkölsprovning. Kanske en cigarr på det. Den här mannen är min förebild. Min avund vet inga gränser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0