Klok och självisk

Läste Stefan Einhorns agnostiska manifest i DN igår.

Läs manifestet här


Det är väl trevligt att religion uppmuntrar goda gärningar och en god moral. Historien visar dock att det mesta kan ursäktas så länge man ropar Guds namn innan giljotinen faller. Skulle vara intressant att se statstik över hur många av de troende det är som bara lever gott på grund av rädsla att lida följderna av ont leverne under livstiden på jorden. Fel sorts motivation om ni frågar mig.

Som jag sa klokt sade till Mamma när jag var sju och hon hotade med att jag inte skulle få spela fotboll, "Det där med bestraffning kommer bara att göra det värre." Istället drog hon igång ett morotssystem med resultatet att jag försökte bli en reko kille med finess.

Vare sig motivationen är ett paket hockeybilder, ett aktiverat njutningscentrum eller att att slippa ett helvete av bibliska proportioner, håller jag med helhjärtat om att det är helt okej att vara en generös kille med egennyttiga baktankar. Det är något som gagnar alla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0